Update of life - Reisverslag uit Gilbert, Verenigde Staten van Karlijn Bijl - WaarBenJij.nu Update of life - Reisverslag uit Gilbert, Verenigde Staten van Karlijn Bijl - WaarBenJij.nu

Update of life

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

22 December 2010 | Verenigde Staten, Gilbert

Ik leef nog! Laatste weken zijn weer ontzettend hectisch, heftig en geweldig geweest. Tucson, pepernoten, Harry Potter, Thanksgiving, Science Museum, Chicken 'n' Waffles, Zoo Lights, verhuizen, Turkey Taco's, Pasta Party, eerste voetbalwedstrijd, prep assembly, Grand Canyon, voetbaltrainingen, vriendinnen, Rotary, gingerbread house, problemen, finals en winterbreak... Wat je allemaal niet in 3 weken kan proppen.

Het weekend voor Thanksgiving was er familie van Bob vanuit Canada overgekomen. Voor een week zouden ze blijven en met ons Thanksgiving vieren. Zondag zijn we met de hele familie naar Tucson gegaan, naar het Pima Air Museum. Met de hele familie, bedoel ik ook iedereen: Bob en Merri, 'Aunt' Maryon en haar vriend Michael, Heather en John, Rob en Lisa, Maggi en Brad, Brad's ouders, Pete, Merrion en ik. Ik heb Pete's huis in Tucson nog gezien en we zijn gaan eten bij een heerlijk Italiaans restaurant. Daarna zijn Maggi, Brad, Merrion en ik naar huis gereden, Merrion gedropt bij haar hockeygame en heb ik met Brad en Maggi en Brad's ouders nog lekker gegeten. Die maandag ben ik niet naar school geweest en heb ik voor de eerste keer pepernoten gemaakt. Ik moest wel zelf de speculaas kruiden maken, aangezien ze dat niet verkopen in America. Mijn laatste week bij de Dawsons was ingegaan.
Ik had die week dus maar twee dagen school, daarna hadden we een lang weekend, vanwege Thanksgiving.

De dag van Thanksgiving heb ik samen met Maggi de hele dag taarten en koekjes staan maken. We hoefden gelukkig zelf de turkey niet te maken, aangezien we bij iemand anders gingen eten. We hebben gezellig bij vrienden van de Dawsons gegeten. Mijn eerste Amerikaanse Thanksgiving! Vol met eten, vrienden en familie. Want zo voelen de Dawsons voor mij, als familie. Vrijdag zijn we naar het Science Museum geweest, hebben we Chicken 'n' Waffles gegeten in Phoenix en 's avonds zijn we naar Zoo Lights geweest. Een superleuke laatste dag! Tussendoor was ik nog begonnen met inpakken, maar mijn spullen waren overal verspreid over het huis. Ongelooflijk hoeveel spullen je kan verzamelen in 4 maanden tijd. Mijn grote tas die op de heenweg nog niet eens propvol was, was propvol en ik had ongeveer nog 9 andere tassen met spullen. Zaterdagochtend was het dan eindelijk de tijd om afscheid te nemen. Na het afscheid heb ik wat rondgereden met m'n counselor, voordat we eindelijk naar m'n nieuwe familie gingen, de Bustillo's. Beetje ingesetteld, kamer leuk gemaakt en Rebecca ontmoet, mijn hostzus, die in Denver, Colorado woont.
De Bustillo's is een super leuke familie, heel aardig, lief en begrijpend. Eerst hebben we Vince, mijn hostdad, daarna Karen, mijn hostmam, en Tony, mijn hostbroertje.

We hebben er een leuk weekend van gemaakt, met alle restjes van Thanksgiving. De Bustillo's hebben namelijk elk jaar een feestje met de kalkoen restjes. Ze maken Turkey Taco's en allerlei heerlijk eten. Het is 'legendarisch', heb ik me laten vertellen. Ze moeten zelfs een hele tweede kalkoen braden met Thanksgiving om genoeg Turkey Taco's te maken. Het was heel gezellig, ze hadden allerlei buren en vrienden uitgenodigd.

Daarna weer een week vol school, spirit week, practice en een nieuwe manier om naar school te komen: ik carpool elke morgen met Lizzie. Ze woont een paar huizen verderop en zit in mijn governmentklas. Ook had mijn team hun eerste wedstrijd gespeeld. 3-1 tegen Tucson! Het hoge woord is er eindelijk uit, ik mag officieel niet spelen. Niet omdat ik al geslaagd ben, maar omdat ik een senior ben die in een Junior Varsity team zit. Dat was wel even een teleurstelling, maar ik train nog wel elke dag met het team en het is heel gezellig! Woensdagavond ben ik met Cindy wezen shoppen voor Patricio's birthday, de jongen uit Equador. Zijn verjaardag was namelijk op vrijdag, December 3, en we zouden met de hele groep samen zijn, omdat we eindelijk naar de Grand Canyon zouden gaan!

Na een drukke ochtend op school vrijdag, er was namelijk weer prep assembly en spirit week, werd ik opgehaald door Cecilia en Frank, om samen te lunchen en daarna naar de verzamelplek te gaan. Om half 2 zijn we eindelijk vertrokken richting Flagstaff, om daar met z'n allen te eten en om Patricio en Fernanda op te wachten, voordat we verder zouden rijden naar Tusayan. Rond 9 uur 's avonds waren we eindelijk in ons hotel, en konden we het andere district ontmoeten. Ik zat met 3 meisjes van het andere district in een kamer. Het was heel gezellig met Charlotte van Belgie, Fryta van Polen en Lina, die naar Denenmarken is geweeest. De avond was heel gezellig, allerlei spelletjes gedaan en alle anderen van het andere district ontmoet. Die toch wat groter is dan de onze, met 18 studenten, 13 jongens en 6 meiden. Laat gaan slapen, de volgende dag was er vroeg ontbijt. Na het ontbijt ging de helft van de groep met een vliegtuigje over de Grand Canyon, de anderen, waaronder ik, gingen kerstkaarten en kerstballen maken voor in de kerstboom. Nadat de anderen weer terug waren gekomen, zijn we met z'n allen bij de McDonalds gaan eten en daarna zijn we doorgereden naar de Grand Canyon. It was amazing! Eerste aanzicht, ik was sprakeloos. Mijn Engels leraar had gezegt: 'It's just one big hole. That's all.' En ja, het is een groot gat. Maar wel supermooi! We hebben de Timeline gelopen, voor ongeveer 2 uur, allemaal langs de Grand Canyon. Het weer was heerlijk, denk ongeveer 17 graden. Een paar dagen daarvoor had het gesneeuwd, dus er lag nog een heel klein beetje sneeuw op de grond. Dat is de eerste sneeuw dat ik gezien heb dit jaar. Nadat we alle toeristen shops hadden gehad, zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Daar hebben we wat rondgehangen, dutjes gedaan, pins en kaartjes uitgewisseld en spelletjes gespeeld. Daarna hadden we een Thanksgiving dinner, compleet met kalkoen en mashed potatoes en nog veel meer. 's Avonds zouden we een gift-exchange doen, maar daarvoor kwam the Santa Clause nog even binnen lopen. Compleet met dikke buik, baard, rood pak en sandalen kwam ie allerlei cadeaus uitdelen. Iedereen kreeg een gevulde kerstsok met allerlei spulletjes. Daarna hebben we de kerstboom opgetuigd, de gift-exchange gedaan en daarna was het party in een van de jongens' kamer. Je kan je wel voorstellen dat we bijna in slaap vielen met de IMAX-movie over de Grand Canyon op de vroege zondagmorgen. Ze lieten de verschillende kanten van de Grand Canyon zien en de Colorado River. Na de film zijn we weer in de auto gestapt, naar Flagstaff gereden, geluncht, afscheid genomen van Patricio die in Flagstaff woont, en van Fernanda, die in Show Low woont. Daarna zijn we weer terug naar de East Valley gereden. Om 4 uur was ik weer thuis.

Het was die dag toevallig 5 december, en dus Sinterklaas in Nederland. Gelukkig hadden de Nederlandse vrienden mijn gastouders eraan herinnerd en allerlei spulletjes achtergelaten, zoals een oud liedjeboek, een CD en wat klompjes. Dus toen ik thuis kwam van mijn tripje naar de Grand Canyon, stonden er twee klompjes met kadootjes voor de kerstboom. Een voor Tony en een voor mij. Superlief natuurlijk! Ik moest wat liedjes voor de familie zingen, harstikke grappig! 's Avonds zijn we nog uit eten geweest. Een hele andere Sinterklaas, voor het eerst in 17 jaar.

En weer een hele week met school en practice. Afronden van allerlei projecten, het semester is bijna om. En dus ook de eerste helft van mijn exchange! Ik heb mijn rooster voor school wat om moeten gooien, aangezien Cindy me graag in een Senior English wilde hebben, in plaats een Junior English waar ik niets leer en alleen maar film kijk. Dus nu ziet m'n rooster er zo uit voor de 97 schooldagen die in het tweede semester zitten. Eerst yoga, photo, senior english(boeken lezen!), kooklessen, lunch, 3-D art en dan economie. En dan nog steeds na school voetbaltrainingen. Het voetbalseizoen is tot februari/maart. Ik weet nog niet of ik nog een sport ga spelen in het laatste sportseizoen. Eerst dit seizoen maar overleven!

Het weekend van December 10/11/12 was lekker rustig, heb rondgehangen met vriendinnen, uitgeslapen, mijn eerste gingerbread house gemaakt met Lizzie, en gewoon lekker niks. Is ook wel eens lekker!

Laatste weekje school. Het was final week, dus iedereen was hard aan het leren. Behalve ik. In totaal had ik maar 3 finals, in Clay, Photo en Government. Het was allemaal multiple choice, en hartstikke makkelijk. Behalve dan m'n goverment, maar dat had ik halverwege het semester al opgegeven. Mijn cijfers voor het semester zijn:
English: A
Pop American Music: B
Photo: A
Yoga: A
Clay: A
Government: D-

Donderdag na school en Rotary ben ik naar de Dawsons gegaan. Het voelde heerlijk om weer even 'thuis' te zijn en om gewoon rond te hangen met iedereen. Ik heb het namelijk nog best moeilijk gehad om mezelf aan te passen aan mijn nieuwe familie. Het is toch anders. Je bent zo gewend aan het ritme, alle gewoontes en je weet je plek in het huis. En dan verhuis je na 4 maanden. Je moet weer helemaal opnieuw beginnen. Maar ik mag niet klagen, de Bustillo's zijn geweldig. Maargoed, ik heb met Maggi koekjes staan bakken, als Christmas cadeaus. We waren nog niet helemaal klaar, dus ga ik morgen weer terug om het af te maken.

Vrijdag ben ik met Polly naar Bass Pro Shops gegaan, om met de bel te ringelen voor the Salvation Army. Je staat dan voor twee uur in de kou met een belletje te ringelen, en mensen kunnen geld doneren voor het Leger des Heils. Daarna ben ik met iemand van de Mesa West club naar de film geweest en heeft ze me ook weer thuis gebracht. Zaterdag was weer een uitslaapdag, ben uit eten geweest voor lunch met Vince en Rebecca, die voor een week weer in Arizona is. 's Avonds hadden we een movie marathon met de familie.

Polly had me al weken geleden uitgenodigd voor een Teddy Bear Tea Party, in het Ritz-Carlton hotel in Phoenix. En dat was afgelopen zondag. Ik wist totaal niet wat ik er van moest verwachten, maar het was fantastisch. Ik ging met Polly, haar kleinkinderen en een vriendin met haar kindje. Iedereen was uitgedost en mooi opgemaakt. Aangekomen bij het hotel, worden we bijna naar binnen gedragen door de jongens die de auto wegbrengen en jongens die de deuren voor ons opoen houden. We worden naar een zaaltje gebracht en kunnen gaan zitten. Overal stonden tafeltjes waar kleine meisjes met hun moeders of zussen aan zaten, mooi aangekleed en opgemaakt. Overal langs de muren, op de banken en tafeltjes lagen teddy beren. We kregen thee, broodjes, en allerlei lekkere dingen. Dus echt een Engelse High Tea, maar dan voor de kleine meisjes en teddy beren. Er kwam later nog een in-kostuum-geklede beer om met iedereen te knuffelen en om op de foto te gaan. Er werden liedjes gezongen en een verhaaltje voorgelezen. Het was zo schattig! Alle kleine meisjes in hun mooie jurken die achter de Teddy Bear aanliepen, en met mond open zaten te luisteren naar het verhaaltje. Op het einde mochten we allemaal nog een Teddy Bear meenemen naar huis. Natuurlijk heb ik er ook eentje meegenomen, voor de leuke herinneringen!

En nu... Ik heb eindelijk vakantie! Twee weken vrij van school. Heerlijk! Ik heb geen flauw idee wat ik allemaal ga doen, maar tot nu toe heb ik maandag koekjes en muffins gemaakt met Cecilia, heb ik gister met Lizzie wat Christmas shopping gedaan, 's avonds naar Rotary gegaan, mijn kerstkado gehad. Het is een origineel Amerikaans kerstverhaal: de Grinch himself en het boek, en nog een giftcard. Achter het Grinch book zit nog een verhaal. Toen ik met Cindy aan het kadoshoppen was voor Patricio, kwamen we toevallig langs alle originele Amerikaanse kerstverhalen in de Barnes & Noble. Cindy vroeg of ik er een paar kon en ik kon ze niet. Ze was geschokt, maar ik kon gelukkig wel 1 verhaal: de Grinch(ik heb de Jim-Carrey filmversie ooit eens gezien). Ik zei dat ik dat wel wilde hebben voor Kerstmis. En dus was het een verassing toen ik het kado gisteravond open maakte en de Grinch en het boek zag!
Vandaag ben ik met Karen en Becky naar de 'manis and pedis' geweest, om onze nagels laten doen door een paar Vietnamese vrouwtjes. Morgen ga ik misschien naar de mall, om nog wat kerstinkopen te doen, daarna ga ik weer naar de Dawsons om koekjes te bakken. Vrijdag weet ik nog niet, ik weet in ieder geval dat ik 's avonds de hele Bustillo familie ga ontmoeten. 70 mensen! En dan op Eerste Kerstdag doen we de cadeaus, eten en nog meer vrienden en familie.
I'm pretty excited for my first American Christmas!

Ik moet gewoon even melden dat het weer hier nog steeds heerlijk is. Het is een Nederlandse lente. Op dit moment regent het en is het 15 graden buiten. Volgens Vince is dat onze winter. 3 dagen regen, en het blijft rond de 20 graden hangen. Dus het is nog steeds slipper weer! Ook al zeurt iedereen hier dat het koud en 'chilly' is outside, maar voor mij is het heerlijk weer! En ik blijf maar verhalen horen over hoe slecht het wel niet is in Nederland, met alle sneeuw... Heb ik gelukkig dit jaar geen last van!

Lots of love,
Karlijn

  • 23 December 2010 - 10:18

    Nico En Annemiek:

    hoi karlijn,
    fijne dagen en een goed 2011, ga door met het schrijven van al je belevenissen, we genieten er erg van om ze te lezen.
    Gister zijn je moeder en ik met onze jaarstudenten jessica en tammy naar haarlem geweest, we hebben een gezellige dag gehad.

    groet

  • 23 December 2010 - 11:01

    Piet:

    Awfull! I like the teddy bear party!!!!

  • 23 December 2010 - 11:23

    Sam:

    piet is een beetje dom, hij denkt dat awful geweldig betekent. Hij bedoelt awesome.

  • 23 December 2010 - 11:28

    Annemiek:

    Helaas voor ons geen GC maar gewoon heel veel H&M...
    Prachtig verhaal weer. Liefs, Annemiek

  • 23 December 2010 - 12:47

    Rem Jonker:

    Hallo Karlijn,wat weer een prachtige verhalen,en je laat ons zo wel het een en ander weten hoe de Rotary daar met de exchange studenten omgaat fantastisch.En ook jij maakt er een heel mooie tijd van zo te lezen en dat is van voor ons hier omdat zo te "horen".
    Je hebt wel begrepen dat ze bij julllie thuis nu ook in de ban van een exchange student Tammy zijn,en ik ben benieuwd natuurlijk hoe ze dat ervaren.Voorts je gaf het alweer alle dagen sneeuw en vorst hier,maar wel gezellig hoor.Vanavond ga ik weer naar de Rotary en zal je verhaal even in grote lijnen vertellen,dat vind je hopelijk wel goed?Volgende week hebben wij nog een bijeenkomst met de jongeren erbij over Loverboys en daar komt ook een slachtoffer verhaal doen,dus wel interessaNT.
    iK WENS JE HEEL FIJNE FEESTDAGEN EN VOOR 2011 HEEL VEEL GEZONDHEID . GROETEN REM JONKER

  • 23 December 2010 - 16:10

    Gerda Roemer:

    zo meissie je hebt het naar je zin, wat een lekker weertje bij jou zeg, bij ons ligt er een dik pak sneeuw en is het nu ijzig koud.
    we zijn de woonkamer helemaal aan het opknappen en het word al erg mooi.
    ik wens je hele fijne feestdagen en geniet nog maar groetjes gerda

  • 26 December 2010 - 16:46

    Francis:

    Hallo Karlijn,
    Wat maak jij veel mee joh! Prachtige verhalen, ik geniet ervan.
    Inmiddels is het tweede kerstdag en zit jouw 'first American Christmas' er bijna op. Hopelijk was het onvergetelijk.
    Ik wens je heel veel nieuwe ervaringen in de eerste helft van 2011. Ik kijk weer uit naar je verslagen.
    Groeten, Francis (moeder van Stendert)

  • 03 Januari 2011 - 21:21

    Josephine V:

    Helemaal een geweldig verhaal meis, ik moest ff goed lezen want al die witte letterties zag ik op den duur draaien hihi!
    Klinkt helemaal leuk echt, ik ben zoo jaloers op je. Hier is het gewoon frisjes. Vandaag was wel lekker trouwens. Maar goed alles beter dan sneeuw he. Tis wel spek glad , dat dan weer wel.
    ik ben benieuwd naar de nieuwe verhalen en vind het super leuk om te lezen
    Veel liefs x Josephine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Actief sinds 26 Juni 2010
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 66547

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2010 - 23 Juli 2011

Een jaar in Gilbert, Arizona

Landen bezocht: