Exploring Arizona - Reisverslag uit Gilbert, Verenigde Staten van Karlijn Bijl - WaarBenJij.nu Exploring Arizona - Reisverslag uit Gilbert, Verenigde Staten van Karlijn Bijl - WaarBenJij.nu

Exploring Arizona

Door: sarahkarlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

20 September 2010 | Verenigde Staten, Gilbert

'When the jeep flips over, don't put you're hands outside, because you will lose them.' Ja, zo begonnen we de trip naar Sedona. Thanks Maggi for the warning! Toen ik Cecilia vertelde dat we de deuren van de jeep thuis zouden laten, begon ze zich toch af te vragen waar ze in hemelsnaam aan begonnen was.

Afgelopen donderdag, tijdens de meeting van de Mesa West Rotary club, heb ik sinds 6 weken weer even Nederlands kunnen praten. Het was wel even schrikken en er kwam geen Nederlands m'n mond uit. De Nederlandse man leefde al 20 jaar in de U.S. en stelde zich voor: 'Hey, my name is Henk, en ik ga nu Nederlands tegen je praten.' I was shocked! Er kwam serieus geen normaal woord Nederlands uit mijn mond. Gelukkig ben ik het nog niet helemaal verleerd, en kon ik na 5 minuten weer mijn eigen oude taaltje spreken, al klonk het heel raar voor m'n gevoel. Nederlands schrijven gaat nog steeds goed, het denken gaat ook nog steeds in het Nederlands, het praten gaat in het Engels, maar ik wil er nog wel eens wat Nederlandse woorden tussen gooien.

Vrijdag was weer een gewone dag op school. Ik moest mijn eigen Declaration of Independence schrijven met English, afgelopen woensdag was het namelijk Declaration Day op school, en werd er een film gedraaid over de Declaration of Independence. Voor de mensen die niet weten wat de D. of I. is, het zijn guidelines voor de Amerikanen. Op July 4th in 1776, werd er een papier ondertekend door het Congress van die tijd. De Declaration of Independence verklaarde de Amerikaanse 13 kolonies van Engeland voor vrij, en waren de Verenigde Staten geboren. In mijn Declaration of Independence moest ik 3 rights, and 10 complaints schrijven. The 10 complaints moesten over de familie waar ik nu woonde gaan. Ik moest dus schrijven hoe verschrikkelijk de Dawsons mij behandelde. Merri vond het hilarisch toen ik het haar liet lezen. Als je het wil lezen, laat het dan even weten. Vrijdagavond heb ik heerlijk lui op de bank gelegen en the Aristocats gekeken.

Zaterdag ben ik naar Payson geweest, samen met Cecilia en een groepje Rotarians. Payson is een town, op ongeveer een uur/anderhalf uur afstand van Gilbert. Het is een stuk noordelijker, en dus ook een stuk koeler. Het was ongeveer 90 Fahrenheit, wat rond de 31/31 graden Celsius is. Stukken beter dan de 100 Fahrenheit in de Phoenix-Valley! Payson is heel anders dan Gilbert. Er is veel meer groen en in de winter schijnt het daar te sneeuwen. We verbleven daar in een cabin, een soort van tweede huis, meestal in een bos. Het was heel gezellig, we hebben wat spelletjes gespeeld, pizza gegeten en gewoon rondgehangen. 's Avonds ben ik mee uit eten gegaan met Cecilia's tweede hostfamily, the Rosenbergs. Toen ik thuis kwam heb ik nog even met Pete op de bank gehangen, daarna ben ik naar bed gegaan, ik moest de volgende dag alweer vroeg op voor Sedona.

Om 8 am(en dat op zondag!) zijn Maggi&Brad, Cecilia en ik vertrokken naar Sedona, om daar te gaan off roaden en Sedona te verkennen. Zoals ik al zei, we hadden de deuren thuis gelaten, zodat het veel leuker en winderiger was in de jeep. Op de terugweg was het wel een stuk oncomfortabeler, aangezien we allemaal moe waren en wilde slapen. Rond 11 uur kwamen we bij de eerste trail. Wauw, Arizona keeps me surprising, really! We zagen al snel grote rode rotsen aan de ene kant, aan de andere kant een groot groen bos. Tijdens de trail zagen we ook veel Pink Jeeps, een georganiseerde jeep trip waar je $59 voor betaal. Gelukkig dat wij onze eigen jeep hadden! De eerste trail was 12 miles long, ongeveer 19km, en was nog niet zo heel exciting. De tweede trail was daarentegen een stuk leuker en spannender. Steil naar boven, steil naar beneden, op rotsen klimmen, keihard over rotsen rijden, gliding. Cecilia was terified, bij het begin van de tweede trail was het: 'You're sure this is safe? 'Cause I don't wanna die.' Het ging allemaal goed, Brad reed heel voorzichtig en we zijn gelukking niet omgerold. Het was heel stoffig, na de tweede trail zijn we naar een creek gegaan om daar heerlijk te gaan zwemmen. Daarna zijn we Sedona zelf ingegaan. Sedona is beroemd om the Red Rocks en lang geleden hebben er Indianen gewoond. Sedona is toeristisch, met allerlei shops waar je Dirty Shirts(shirts die zijn gekleurd met de Red Rocks), cactussen en nog veel meer. Na onze shop tour zijn we bij de Cowboy Club gaan eten. Maggi had een verassing: we aten ratelslang, cactus en bizon. Heel apart om ratelslang te eten, maar het is heel lekker! Het smaakt naar kip en vis samen. The fried cactus was ook heel lekker, een beetje zuur maar apart. De bizon was taai en wat minder lekker, maar hee, je moet alles proberen! Na the appetizers hebben we nog heerlijk cactus ijs gehad en zijn we weer op onze weg terug naar huis gegaan. Om 11 uur ben ik eindelijk op m'n bed geploft.

Afgelopen vrijdag heb ik mijn Cap and Gown besteld op school. Ook heb ik m'n tassel gekregen, dat leuke dingetje wat ik aan m'n Cap kan hangen. Wanneer je graduate mag je de tassel aan de andere kant van je Cap hangen. We kregen de week ervoor een envelop met allerlei reclame papiertjes voor Graduating stuff. Zo kan je kaarten bestellen om op te sturen naar je familie, hoodies, shirts, shorts, tankards, frames, memorybooks, tassels en nog veel meer.

Morgen na school heb ik Anytown, woensdag na school heb ik Photo club. Ook aankomend weekend is al bijna volgepland. Vrijdagavond ga ik dan eindelijk naar mijn eerste baseballgame. Zaterag ga ik voor het eerst in mijn leven naar een Zoo. De Mesa West Rotary organiseert een walk for autistic children. Volgende week heb ik Ourtown Camp in Prescott. Wat we gaan doen is nog een verassing, maar het heeft in ieder geval te maken met kennismaken met verschillende cultures.

Het wordt weer een drukke maar leuke week. Het is hier de hoogste tijd om te gaan slapen. Welterusten!

Lots of love,
Karlijn



P.S.: Er staan meer foto's op mijn Facebook. Als je ze wilt bekijken: http://www.facebook.com/photo.php?pid=30955159&id=1446871275&ref=notif&notif_t=photo_comment#!/profile.php?id=1446871275. Ga naar de 'Photos' section en klik op Gilbert, Arizona of Gilbert, Arizona (2)

  • 21 September 2010 - 20:47

    Annemiek En Nico:

    hoi karlijn, gelukkig heb je de trail overleefd, als ik naar je foto's kijk wil nog wel weer een keertje terug naar dat mooie land.
    geniet en ga door met die mooie verhalen waar wij van kunnen genieten
    groet uit obdam,
    oh ja ik heb een vriendin vanje in mijn klas:)

  • 21 September 2010 - 22:55

    Leonne:

    Hi Karlijn!
    Klinkt allemaal super en je bent al lekker actief daar! Blij te lezen dat ik neit de enige ben die er af en toe een paar nederlandse woorden tussen gooi, maar dat leverd hier gelukkig veel hilariteit op :D! haha
    Nog heel erg veel plezier en blijf je volgen! X

  • 28 September 2010 - 22:14

    Rem Jonker:

    Hallo Karlijn,wat weereen prachtige verhalen en ik leer daar ook nog veel van zoals je alles beschrijft.Reuze leuk en interessant.Vanavond nog in Hoorn naar een evt.kandidaat voor exchange geweest en die ik verteld heb over je ervaringen tot nu toe in Arizona.Nog heel veel plezier en kennismaking met de Amerikaanse cultuur en mensen.

    Groeten Rem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Actief sinds 26 Juni 2010
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 66552

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2010 - 23 Juli 2011

Een jaar in Gilbert, Arizona

Landen bezocht: